Tuesday 11 March 2014

Saya tak minum soya tapi saya minum ESP

saya bukan la penggemar soya..
maksud saya air soya, pati soya atau pun orang panggil tau fu fah..
walau dicampur air gula melaka sekalipun saya masih tak mampu nak telan air dan pati soya ini..
entah la.. bau dia lain sikit, tekak saya tak boleh terima..

saya cuma mampu lihat je orang menikmati minuman soya ni..
sama ada dibeli di gerai di tepi jalan atau pun dalam tin..
sedap kah? cuba rasa tapi setakat di lidah je..
saya pasti akan keluarkan balik..

masa kecik dulu ayah suka buat sendiri air soya..
saya suka tolong ayah blend kacang soya..
lepas tu tapiskan dalam bekas..
lagi2 masa bulan puasa.. kiranya ayah siapkan homemade air soya la..

tapi jangan tak tau cuma air dan pati soya je saya tak boleh terima..
saya sebenarnya penggemar tempe.. kiranya masa kat ukm dulu..
saya pernah ketagih dengan tempe ni..
masa lunch saya tak beli nasi pun..
tapi bekas polisterine saya, penuh dengan tempe..
100% tempe.. sedapnya.. suka benar tempe ni.. buat la apa2 pun memang sedap..

berbalik cerita air soya..
bulan ni kan bulan promo ESP..
saya adalah pengedar Shaklee tapi tak pernah merasa ESP..
rugi kan.. maklum la harga pengedar dah la lebih rendah tapi tak guna kelebihan tu..
so saya kuatkan semangat juga la mencuba ESP ni..


nak tahu apa saya buat masa first time tengok powder ESP?
saya cium2 dulu bau kot2 sama la dengan bau air soya.. 
tapi tak de bau pun..
nak rasa nak jilat? 
ooooo.. tidak mungkin.. buatnya rasa soya yang kuat, mahu nya saya tolak terus..
bagi saya first impression penting..
saya tak nak spoil kan penerimaan saya seterusnya.. hihi..

bila nak bancuh, saya pilih nak campurkan dengan milo..
maklum la saya ni penggemar milo.. ratah pun sodap.. hihi..
saya campurkan 1 sudu ESP bersama 3 sudu milo ke dalam shaker..
saya masukkan air sejuk.. dan saya shake, shake, shake..


bila dah nampak semua dah sebati.. jeng jeng jeng..
cabaran nak minum satu hal..
mula2 memang tak yakin langsung boleh telan..
rasa sikit2.. mmmm ok je.. tak bau soya pun..
minum lagi.. ok je.. 
minum lagi.. ok la tak de masalah la nak abiskan bancuhan ni..
patut la orang dok kata ESP ni mild soy!!
terbukti la.. memang tak rasa soya sangat, lebih pada rasa horlicks coklat..
best best best (^‿^)

ok kat sini saya nak buat conclusion sikit.. 
pada sesiapa yang tak suka minum soya,
anda pasti tak kan ada masalah untuk minum ESP..
sangat kurang rasa soyanya..
mild je rasanya.. 
selesa untuk diminum, selesa untuk ditelan sebab bau pun hampir tak ada..
yang bestnya memang sangat terbukti untuk masalah gastrik saya..
mujarab.. sejak ambil ESP saya tak gastrik lagi setakat ni..
Alhamdulillah sangat (✿◠‿◠)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...