Saturday 26 April 2014

Ostematrix untuk alahan laktosa

Alahan laktosa.
Saya pasti kalau anda pernah buka entri lama saya, pasti perkataan ini sangat biasa saya cerita kan. 
Ini kerana saya sendiri memang ada masalah alahan laktosa. 

Saya mula sedar akan masalah ini semasa di tingkatan 4 bila mana saya cuba minum susu tepung dan perut saya mula meragam dan saya muntah!
Niat asal ingin menambah kalsium al-maklum la saya ni cukup rendah.
Orang dok kata saya rendah sebab saya kurang kalsium, jadi saya pun tumpang la susu tepung ayah saya, tup-tup bukan tinggi yang saya dapat tapi dapat sakit perut yang amat!

Sekarang ni saya sangat berhati-hati bila mengambil produk tenusu, risau kalau terkena lagi.
Tapi bukan semua produk tenusu saya tak leh ambil tau, cuma sesetengah seperti susu tepung, susu segar, sesetengah keju dan aiskrim yang bersusu pun tak leh jugak.
Kalau pizza yang penuh dengan keju pun tak boleh, nanti perut cepat meragam. 
Walau apa pun saya sangat bersyukur sebab perut saya masih lagi mampu terima susu cair dan susu pekat manis.
Boleh la minum air kesukaan saya, milo ais dengan nikmatnya :) 


gurau-gurau je ni.. ngeeee..


Ok kalau anda nak tau apa maksud alahan laktosa yang sebenarnya, jom baca kat sini..

" Alahan laktosa juga dikenali sebagai kekurangan laktase, intolerans susu bermaksud anda tidak mampu mencernakan sepenuhnya gula (laktosa) susu dalam produk-produk tenusu yang anda ambil.

Sekalipun ia selalunya tidak mendatangkan bahaya, namun simptom-simptom intolerans laktosa boleh membuatkan anda berasa cukup tidak selesa kerana menjadikan makan minum sesuatu yang mencabar, memerlukan penggantian sesetengah resipi atau mengelak terus makanan tertentu.

Intolerans laktosa terjadi disebabkan oleh masalah kekurangan laktase iaitu sejenis enzime yang dihasilkan oleh lapisan usus kecil manusia. Laktase berperanan menguraikan laktosa bagi membolehkan ia diserap ke dalam saluran darah anda. Kekurangan laktase mencetuskan masalah dalam pemecahan dan penyerapan gula susu.

Sesetengah orang yang berpendapat bahawa mereka tidak toleran laktosa sebenarnya tidak mempunyai pencernaan laktosa yang rosak. Dan bukan semua orang yang mempunyai tahap laktase rendah adalah intolerans laktosa. Hanya individu yang rendah kadar laktasenya dan mempamerkan gejala-gejala seperti cirit-birit, loya, kejang perut, kembung dan angin dianggap intolerans laktosa.

Begitu juga dengan intolerans makanan yang tidak sama dengan alahan makanan. Intolerans laktosa tidak melibatkan sistem imun anda seperti alahan dan tidak semestinya memerlukan rejim mengelakkan sepenuhnya produk-produk susu. SEBALIKNYA, ANDA BERUPAYA MENGAWAL GEJALA-GEJALA INTOLERANS LAKTOSA MELALUI PEMILIHAN DIET YANG LEBIH BERHATI-HATI IAITU DENGAN MENGEHADKAN LAKTOSA TANPA MENINGGALKAN KALSIUM DAN MUNGKIN JUGA DENGAN PENGAMBILAN SUPPLEMENT. "


** sumbernya saya ambil kat sini ye: http://www.utusan.com.my/

Ok pada sesiapa yang ada masalah intolerans laktosa ni jangan la bimbang ye jika nak dapatkan sumber kalsium selain daripada produk tenusu. Anda boleh la dapatkan Ostematrix dari Shaklee. 4 biji Ostematrix setiap hari sudah mencukupi untuk memenuhi keperluan kalsium harian anda. Bukan sahaja tak sakit perut, malah Ostematrix ni bersifat alkali, senang cerita perut yang berasid dan sakit, kalau ambil Ostematrix ni memang melegakan sebab ia bagi neutralkan balik asid-asid itu. 

Kalau ambil sebelum tidur, tidur malam pun nyenyak. Bila tidur nyenyak, bangun pagi lebih bertenaga, tidak sakit-sakit badan, mata membulat je dan paling best 'urusan' di toilet pun sangat lancar. Sebab tu la Ostematrix ni disyorkan juga buat sesiapa yang ada masalah sembelit. Banyak fungsinya selain dari kuatkan tulang dan sendi.



Ok, jika anda nak dapatkan Ostematrix ini, boleh la hubungi saya ye..

Pengedar Shaklee Anda,
Email : atira_akh@yahoo.com
SMS/Whatsapp : 019-9864611




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...