Friday 27 December 2013

7 Menu Makanan Mengikut Mood


 

Pernah tak rasa teringin sangat nak makan coklat masa anda tengah sedih?
Saya selalu je rasa macam tu.. tiap kali sedih mula la buka peti cari coklat.. selalunya saya rasa lega je bila dah dapat makan coklat tu.. tapi tak pernah terfikir apa-apa pun.. main makan je.. hehe..

Ni bila baca artikel dari Majalah RAPI pasal makanan sebenarnya boleh mempengaruhi mood kita, baru la teringat perkaitan sedih dan coklat tu.. rupanya betul la apa yang saya rasa sebelum ni..

Nak tau tak makanan apa yang mampu mempengaruhi mood kita? Jom baca apa saya kongsi kat bawah ni..

1. Anda sedang berduka

Jika anda sedang berduka, cubalah untuk mengambil makanan yang kaya dengan Omega 3. Tujuannya untuk meningkatkan mood dan mengatasi tekanan. Contohnya ikan, telur, daging merah dan sebagainya. Haaa.. kalau nak tau Omega 3 ni sumber paling baik adalah daripada minyak ikan. Omega Guard Shaklee ni adalah minyak ikan terbaik tau!!

 

2. Anda sedang takut

Takut dan tidak tenang. Ambillah makanan yang kaya dengan folat dan membantu mengatasi perasaan yang tidak tenang. Contoh makanan seperti avokado, sayuran berdaun hijau, asparagus, kekacang dan sebagainya.

 

3. Anda sedang marah

Jangan biarkan emosi marah anda menguasai diri. Lebih baik anda tenangkan diri dengan mengambil makanan yang kaya dengan zink. Contoh makanan seperti daging merah, produk tenusu, makanan laut, kekacang dan gandum. Anda juga boleh mengambil Zinc Complex Shaklee ye.

 

4. Anda sedang jatuh cinta

Hati anda sedang berbunga-bunga dan jatuh cinta. Beberapa makanan yang membuatkan anda semakin ceria adalah makanan yang mengandungi zink, arginine, selenium dan niacin. Contoh makanan seperti biji labu, tiram, coklat, daging kambing, avokado, ikan dan sebagainya. Sekali lagi anda boleh mengambil Zinc Complex dan juga vitamin E. Vitamin E ni adalah vitamin cinta, sangat baik untuk pasangan suami isteri.

 

5. Anda kurang keyakinan

Menurut penelitian di McGill University Monteral, anda boleh mengambil makanan yang kaya dengan tryptophan untuk mengatasi masalah kurang percaya pada diri. Ambillah makanan seperti daging ayam dan ikan (tuna dan salmon).

 

6. Anda sedang bersedih

Ketika dalam kesedihan, coklat boleh membantu mengatasi kesedihan dan mengembalikan mood anda. Coklat mengandungi bahan kimia yang meningkatkan mood dan membuatkan anda bahagia.

 

7. Anda sedang cemas

Saat ini adalah lebih baik anda tidak mengambil kopi. Gantikan dengan teh herba yang jauh memberi ketenangan, membuatkan anda rileks dan meredakan kegugupan.

 

Sekarang ni anda dah tau makanan apa yang diperlukan masa tengah sedih, takut, marah, berduka dan lain-lain lagi.. jadi senang la kan masa mood ala-ala ke arah negatif je cepat-cepat ambil makanan yang boleh ubah mood kita ke arah positif.. kalau nak tau betul ke tak semua ni, apa kata anda cuba sendiri ye.. GooD LucK !!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...