Thursday 17 April 2014

Kejang kaki a.k.a Simpul biawak a.k.a Nyetok karong

ada sesiapa yang pernah kejang kaki?
ada juga orang panggil kejang kaki ni simpul biawak..
kalau orang kelantan panggil kejang kaki ni nyetok karung..
keluarga mertua saya kat terengganu pulak panggil simpul mengkarung..

walau macam-macam nama ada, yang penting rasanya tetap sama iaitu SAKIT !!

dulu-dulu saya selalu je kejang kaki.. saya ni tak leh minum susu..
saya alah laktosa.. paling haru.. saya tak ambil pun pil kalsium..
dulu-dulu kiranya saya redha je kalau kejang kaki ni.. hihihi (^__^)
kisah kejang kaki ni selalu terjadi waktu malam la, lagi-lagi kalau cuaca sejuk..
bila kena, mujur la saya pandai urut sendiri..
maklum la dulu saya PBSM, dah biasa tolong orang cramp.. dah tau cara nak urut..

ok ni caranya ye.. ingat-ingat lupa jgk ni..
  • mula-mula tu kena la urut tempat yang kejang tu..
  • urut macam ramas-ramas labu/perut betis yang kena tu.. kasi tak bersimpul.. kasi leraikan simpulan tu..
  • lepas tu ratakan tapak kaki, kalau seorang diri, ratakan tapak kaki kat dinding..
  • kalau ada sesiapa yang boleh tolong, minta ditolak tapak kaki biar menegak..
  • urutkan tapak kaki dan kalau boleh tumbuk perlahan tapak kaki nak kasi darah bergerak..
  • kalau tak leh tumbuk, just bengkokkan tapak kaki ke atas dan ke bawah, tujuannya sama.. nak bagi pengaliran darah lancar semula..
  • lepas dah urut, dah rasa lega.. boleh la rehatkan kaki..
  • caranya dengan tinggikan kaki melebihi paras jantung..
  • lapik la kaki dengan bantal yang sedikit tinggi.. jangan terlalu tinggi, kan pening kepala pulak, cukup sekadar tinggi dari biasa je..
  • insyaAllah pagi esoknya tak kan rasa apa-apa lagi, semuanya kembali normal..


itu dulu, sekarang dah kahwin, suami la jadi tukang urut..
lagi-lagi masa pregant, kena sokmo malam-malam..
sakit betul dah la perut besar nak bangun urut pun susah..
memang perlukan suami bantu..

cuma sekarang saya dah lama tak kena..
nak tau apa rahsianya??
haaaa.. rahsianya sebelum tidur saya ambil ostematrix..
memang best sangat.. di samping tidur tanpa kejang kaki lagi, ostematrix ni membantu tidur yang lebih lena..
bila tidur lena, bangun paginya sangat segar dan bertenaga.. mata membulat je..
urusan di toilet pun lancar..

itu kisah saya la.. meh kita baca skit tips untuk elakkan simpul biawak ni ye..

TIPS:

>>  wanita yang hamil dinasihatkan tidak berdiri atau menyilang kaki dalam tempoh yang lama.

>>  cuba renggangkan otot kaki pada siang hari dan sebelum tidur.

>>  sentiasa membuat penggerakkan sendi-sendi pergelangan kaki dan jari supaya darah boleh mengalir dengan mudah.

>>  selain itu pastikan meminum air dengan kuantiti yang secukupnya.

>>  tuaman menggunakan ais juga boleh melegakan kekejangan dan merenggangkan semula otot.

>>  selain itu imbangan pemakanan dengan pengambilan makanan berkarbohidrat, air dan garam mineral yang secukup juga adalah penting dalam pencegahan kekejangan otot.



ok, jadi saya nak syorkan la pada sesiapa yang ada masalah kejang kaki atau simpul biawak ni untuk mengambil OSTEMATRIX..



" Ostematrix Shaklee membekalkan kalsium, magnesium dan vitamin D yang membantu penyerapan kalsium lebih efektif. Dengan pengambilan 4 kapsul sehari, dapat membekalkan 1000mg kalsium keperluan harian. Merupakan alternatif terbaik dan sebagai penganti bagi individu yang tidak suka minum susu "

Jika anda nak dapatkan Ostematrix, jom hubungi saya ye..

Pengedar Shaklee Anda,
Email : atira_akh@yahoo.com
SMS/Whatsapp : 019-9864611

COD : sekitar UMT, Unisza, Gong Badak, Batu 6 dan sekitarnya..
kalau yang jauh-jauh, saya hantar melalui pos ye :)





1 comment:

  1. husbang memang jadi mangsa bila kena kaki kejang ni.time preggy la selalunya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...