Sunday 19 January 2014

Betulkah vitamin beri kesan buruk ??

Ada antara kita yang takut untuk makan vitamin kerana dikhuatiri ia akan merosakkan buah pinggang..
Ada juga ibu-ibu hamil yang takut untuk makan vitamin kerana risau kandungan akan besar dari biasa, risaukan kalau-kalau tak boleh bersalin normal..
Ada juga yang menganggap vitamin la punca anak mereka bertambah selera makan dan gemuk..




Nampaknya ada juga yang menyalahkan vitamin, bagi mereka vitamin la punca masalah kesihatan mereka..
Pelik kan.. ?!!
Di kala ramai lagi yang percaya dengan mengamalkan pengambilan vitamin secara konsisten, mereka dapat menjaga kesihatan dan mencegah penyakit kronik dari berlaku, ada juga mereka yang berfikiran negatif terhadap vitamin.. macam mana mereka boleh terfikir macam tu sekali ??

Jom kita kaji dan gali..
Untuk pengetahuan semua, vitamin memang boleh memberi kesan yang buruk pada badan HANYA apabila..

1. Pengambilan vitamin melebihi dos yang disyorkan. Vitamin larut lemak seperti vitamin A, D, E dan K umpamanya, jika diambil berlebihan akan berkumpul dalam aliran darah dan boleh menyebabkan keracunan bila mencapai paras kepekatan yang tinggi. Vitamin C pula jika diambil lebih 2000mg sehari boleh menyebabkan cirit-birit.

2. Pengambilan vitamin yang banyak dalam satu masa juga boleh membebankan fungsi buah pinggang. Selain itu, ia mungkin menyebabkan masalah batu karang. Contohnya kalsium Shaklee iaitu Ostematrix (1 biji bersamaan 250mg), seeloknya jangan melebihi 600mg dalam 1 masa. Jadi disarankan Ostematrix diambil 2 biji siang hari dan 2 biji sebelah malam.

3. Kurang minum air. Ini adalah kerana air diperlukan untuk penyerapan secara optimum. Jika anda makan vitamin C tetapi kurang air, maka ia ditandai dengan batuk. Vitamin larut air memerlukan air yang mencukupi untuk larut. Minum 200ml atau segelas air setiap sejam.

4. Salah faham. Contohnya selepas pengambilan vitamin B-Complex, urin akan berwarna lebih pekat. Itu normal dan bukan kesan sampingan.

5. Pengambilan vitamin sintetik (dalam botol ada silica gel) untuk jangka panjang telah dibuktikan melalui penyelidikan memberi lebih kesan buruk kepada buah pinggang berbanding kebaikan. Untuk info, Shaklee adalah 100% semulajadi! Kerana itu anda tidak akan terjumpa silica gel dalam botol Shaklee. Untuk memahami apa itu vitamin semulajadi dan vitamin sintetik, boleh la klik DI SINI.

MAKA DENGAN ITU.. UNTUK DAPATKAN KESIHATAN OPTIMUM.. PERKARA DI ATAS SEWAJARNYA DIELAKKAN! 

Apa-apa pun anda seharusnya mendapatkan konsultasi dari pengedar dengan sebaiknya sebelum membeli. 

Pengedar Shaklee Anda,
Atirah Khalim 
FB Page : Cinta Vitamin Semula Jadi 
Email : atira_akh@yahoo.com
SMS/ Whatsapp : 019-9864611

                     

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...