Thursday 7 November 2013

Pengalaman Hb rendah

Dua kali mengandung dan kedua-duanya saya ada satu masalah yang sama.. Hb saya sentiasa rendah.. banyak pen yang ditulis guna pen warna merah berbanding warna biru..

Paling teruk semasa mengandungkan alisya.. punya la rendah sampai kena inject Inferon.. dah tak de excuse.. doktor suruh inject untuk 7 hari berturut-turut..

Saya ingat lagi nurse kat klinik kesihatan tanya saya..
tak makan vitamin zat besi yang klinik bagi ke ?
tak makan Iberet ke ?
tak makan Pramilet ke ?
tak makan Obimin ke ?
tak makan kerang ke ?
tak makan bayam ke ?
tak makan kurma ke ?

Apa saya jawab.. saya terus terang la.. saya dah makan kerang, bayam, kurma dan lain-lain makanan untuk naikkan Hb tapi tak jadi.. dah banyak yang saya google makanan yang sesuai tapi tak jadi.. saya minta maaf sebab tak boleh makan zat besi klinik, Iberet, Pramilet, Obimin.. perut saya tak boleh terima.. saya ada gastrik.. bila semua supplement tu masuk dalam badan, cepat je badan saya menolak.. saya akan loya, pedih ulu hati dan akhirnya saya lemah dan muntah.. banyak kali saya bagitau doktor dan doktor faham masalah penghadaman saya yang tak elok..

Akhirnya dalam bulan ke-8 Hb saya tetap rendah.. doktor cadangkan saya di-inject Inferon.. saya diminta hadir ke klinik setiap hari selama 7 hari berturut-turut termasuk la semasa klinik tutup masa chinese new year.. sunyi sepi klinik masa tu..

Pengalaman inject Inferon ni langsung tak best.. agak sakit berbanding suntikan lain yang pernah saya ambil seperti suntikan depo provera, suntikan masa saya gastrik teruk, cirit-birit.. yang inferon ni agak sakit.. ubatnya yang hitam & pekat, tidak la menarik langsung bagi saya.. di-inject pula di bahagian b*nt*t.. haha.. lepas inject memang tak boleh nak bangun terus.. kena mengiring, rehat jap baru ok.. beberapa hari lepas inject inferon punya la sakit tak abis-abis lagi.. nak duduk sakit, nak tidur pun sakit.. time tidur, kiri kanan b*nt*t kena lapik bantal.. inject inferon ni kena selang seli.. hari ni bahagian b*nt*t belah kiri, esoknya belah kanan.. kata nurse, "kami buat selang seli kiri kanan ni tak nak bagi awak sakit.."

Sekarang alisya dah umur 2 tahun 7 bulan.. tapi kawasan yang kena inject tu masih terasa kalau tersentuh dengan kuat..

Sekarang bila dah join Shaklee, saya dapat tahu Vita-Lea elok untuk naikkan Hb.. haii.. kenapa la masa mengandung hari tu tak kenal Shaklee lagi.. saya ni sampai sekarang perut saya tak boleh terima multivitamin.. senang sangat nak loya, lemah dan muntah.. tapi dengan Vita-Lea saya ok, suka sangat sebab Vita-Lea la satu-satunya multivitamin yang berjaya masuk dan diterima baik oleh perut saya yang sensitif a.k.a yang gastrik ni..!!

So saya nak cadangkan pada kawan-kawan yang ada masalah Hb RENDAH atau ANEMIA SEMASA HAMIL atau pada yang SELALU LESU TAK BERTENAGA, cuba la Vita-Lea.. Vita-Lea ni multivitamin paling pantas terlarut dalam air dan tubuh manusia.. cuba la.. dan rasai la perbezaannya.. InsyaAllah puas hati (✿◠‿◠)



Ingin Vita-Lea jadi peneman semasa hamil ??
 
Hubungi saya:
ADD FRIEND / PM : ATIRAH KHALIM
FB PAGE : Cinta Vitamin Semula Jadi
SMS / WHATSAPP : 019-9864611



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...